Friday, August 27, 2010

KESAN CINTA

Perubahan Sikap dan Emosi

Menurut Dr. Ajif Narib, penyelidik dari Universiti Perubatan Carlifonia Selatan menyatakan bahawa golongan wanita berpotensi mengalami kemurungan dua hingga tiga kali ganda berbanding daripada golongan lelaki.
(Dewan Pemuda Pas Sarawak,Edisi Julai 2009)


Saintis Amerika menyatakan impak akibat kemurungan ini akan menjejaskan aktiviti otak yang mempunyai kaitan dengan emosi, motivasi dan perhatian.
(Kelab Penyelidikan KH FSM UPSI,Edisi April 2009)



Peningkatan Kes Bunuh Diri


Statistik menunjukkan, bagi tempoh 15 tahun yang lalu, terdapat seramai tujuh hingga 12 orang daripada setiap 100,000 penduduk Malaysia mati kerana membunuh diri. Malah data yang dipetik sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang terlibat dalam usaha membantu menangani kes ini, mendakwa terdapat sekurang-kurangnya tujuh kes bunuh diri sehari di Malaysia.
(Suara Hati, Keluaran Jun 2009)

Kes Lari dari Rumah

Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, tiga punca utama remaja lari dari rumah ialah mengikut kekasih, pengaruh kawan dan keinginan untuk bebas. Sebanyak 6,270 kes dicatatkan sejak 2004 hingga Mei tahun ini. Polis Diraja Malaysia (PDRM) menyatakan bahawa, terdapat kes remaja lari mengikut teman lelaki yang membabitkan remaja perempuan seawal usia 10 tahun, manakala peringkat umur 14 dan 17 tahun mencatatkan kes paling ramai iaitu 4,097 orang.
(Hashim dan rakan-rakannya dari Universiti Teknologi Malaysia, Seminar Kaunseling Keluarga 2008)



Kes Seks Luar Nikah

Kajian akhbar i-Kon yang dijalankan ke atas 100 orang remaja di sekitar Kuala Lumpur dan Shah Alam, berusia lingkungan 15 tahun hingga 30 tahun menyatakan bahawa sebanyak:

                            57 peratus remaja mengaku pernah bercium.

                            69 peratus pernah berpeluk dengan teman istimewa

                            80 peratus remaja berpegang tangan dengan teman istimewa

(Akhbar i-Kon,2008)


Mengikut Tinjauan Seks Sejagat Durex 2004 yang membabitkan 350,000 responden dari 41 negara, seseorang remaja mula melakukan hubungan seks buat pertama kali antara usia 16 tahun dan 20 tahun atau purata usia 17.7 tahun. Secara purata di Malaysia, didapati remaja melakukan seks kali pertama pada usia 19.3 tahun berbanding 20 tahun pada 2001.
(Tinjauan Seks Sejagat Durex,2004)



Kes Pengguguran Haram


Di US, dua badan utama iaitu Federal Centers for Disease Control (FCDC) dan Alan Guttmacher Institute (AGI), telah mengumpulkan data kes pengguguran anak yang menunjukkan bahawa jumlah nyawa yang dibunuh dalam kes pengguguran di US iaitu hampir 2 juta kes. Kes penggugguran janin tersebut lebih banyak dari jumlah nyawa manusia yang dibunuh dalam mana-mana peperangan dalam sejarah negara itu.
(Federal Centers for Disease Control (FCDC) and Alan Guttmacher Institute (AGI),2009)

No comments:

Post a Comment